Onnistuneen muotokuvan salaisuus löytyy ihmisen persoonasta

Onnistuneen muotokuvan salaisuus löytyy ihmisen persoonasta

Onnistunut muotokuva sisällyttää jotakin oleellista kohteensa persoonallisuudesta. Valokuvatekniikkaa voi ja kannattaa opetella ja kuvauspaikat suunnitella huolella, mutta yksinään nämäkään eivät riitä todella hyvään muotokuvaan. Jopa teknisesti täydellinen kuva jättää katsojan helposti tunteettomaksi, mikäli kuvattavan persoona jää liian etäiseksi. Teknisten taitojen lisäksi hyvällä valokuvaajalla onkin yleensä silmää ihmisten persoonalle sekä omaa elämänkokemusta.

Luonnolliset kuvat usein hienoimpia

Muotokuvauksessa vähemmän on usein enemmän. Vaikka nykyään mahdollisuuksia kuvankäsittelyyn ja erikoisefekteihin on enemmän kuin koskaan, silti monesti yksinkertaisimmat ja luonnollisimmat muotokuvat ovat kaikkein vaikuttavimpia. Joka tapauksessa yksinkertaiseltakin vaikuttavaan muotokuvaan tarvitaan paljon työtä ja hyvät olosuhteet. Muotokuvistaan kuuluisaksi tullut valokuvaaja Jussi Aalto onkin todennut, että valokuvan ilmaisu ja tekniikka alkavat olla hänellä hyvin hallussa, mutta henkisesti hän toivoo vielä kasvavansa. Aallon oman arvion mukaan hän voisi olla kahden tai kolmenkymmenen vuoden kuluttua tarpeeksi kypsä ottaakseen parhaat muotokuvansa.

Luonnolliset kuvat usein hienoimpia

 

Katsekontaktilla saa vahvaa tunnelmaa

Suora katsekontakti muotokuvassa on intiimi ja toisinaan jopa pelottavan paljastava. Katseen kautta tuntuu joskus, kuin näkisi suoraan ihmisen sisimpään. Osa kuvattavista ei edes halua itsestään julki tällaista kuvaa, vaan valitsevat mieluummin kuvan, jossa katse on suunnattu pois kamerasta, jonnekin kaukaisuuteen. Ennen muotokuvien ottamista on hyvä tutustua kuvattavaan edes hieman ja sopia esimerkiksi vaatetuksesta. Energisen kuvattavan energia saa näkyä myös kuvissa. Hymy ja nauru ovat aina kauniita elementtejä, mutta parhaimmillaan luonnollisina. Myös ujous voidaan esittää kuvissa kauniina ja viehättävänä. Vaikka kuvassa näkyisivät vain kasvot ja yläkroppa, vartalon asento viestittää paljon. Kiinnitä siis huomiota mallin koko asentoon.

Katsekontaktilla saa vahvaa tunnelmaa

Luonto toimii hyvin taustana muotokuville

Upeita taustoja kuville löytyy yleensä parhaiten ulkona. Ulkona kuvatessa tärkeintä on kiinnittää huomiota valon luonteeseen ja siihen, miten se muuttuu kuvien aikana. Haasteena ulkokuvauksissa onkin se, että vuorokaudenajan ja esimerkiksi pilvien liikkeiden mukaan valo voi vaihdella rajustikin. Toisaalta luonnonvalo on usein sitä kauneinta valoa, kunhan se osuu kohteeseen oikein. Monesti ulkokuvauksissakin tarvitaan salamaa valoa täydentämään. Varjoja voi saada pois kasvoilta myös heijastamalla valoa varjon puolelta.

Kuvauspaikan valintaan vaikuttaa tietenkin paljon se, minkälaista tunnelmaa kuviin haetaan. Hyviä kuvauspaikkoja ovat usein hiekkarannat ja niityt. Rannalla hiekka toimii suuren heijastimen tavoin, antaen mallille lisävaloa. Muotokuviin halutaan yleensä etsiä rauhallinen tausta, jotta itse kohde pääsee hyvin esiin. Rannalla ja niityllä tämä on helppoa ja taustana voi toimia esimerkiksi vesi tai sininen taivas.

Veden äärellä voidaan ottaa myös tunnelmallisempia kuvia esimerkiksi auringonlaskun aikaan. Tuolloin ympäristö tarjoaa lämmintä valoa, joka saa kohteen ihon hehkumaan. Niityllä taas vehreys toimii yleensä hyvänä kontrastina mallin ihon värille ja myös varjoisampia kuvauskohtia on helppo löytää. Varjossa kuvatessa on helpompi hallita kontrasteja ja pitää yksityiskohdat selkeinä. Kontrasteja voi hallita myös pehmentämällä auringon valoa valonhajottimella tai esimerkiksi vaalealla kankaanpalalla.

Mallin asettelu viimeistelee kuvan

Taustan ja valojen lisäksi täytyy tietenkin miettiä, minkälaisen kuvan haluaa saada ja mitä sillä viestittää. Pystymuotokuva on usein vaakakuvaa intensiivisempi, sillä pystykuvat on usein sommiteltu siten, että malli täyttää koko kuva-alan. Vaalealla taustalla kuvaan saadaan syvyyttä ja rauhallista tasapainoa. Mikäli haussa on dramaattisempi kuva, kannattaa kokeilla tummempaa taustaa. Samat säännöt pätevät sekä ulko- että studiokuvauksessa. Dynamiikkaa kuvaan saadaan mallin asennon ohjaamisella. Helppo tapa tehdä kuvasta mielenkiintoisempi on pyytää mallia asettumaan siten, että vartalo on kääntynyt toiseen suuntaan, kun taas osoittavat kohti kameraa.

Mallin asettelu viimeistelee kuvan