Miten Saada Valokuvista Enemmän Irti

Miten Saada Valokuvista Enemmän Irti

Jotkut kuvat sykähdyttävät, toisia kiinnostaa enemmän ihmiset ja ilmeet, toisia tilanteet ja sattumat. Toiset rakastavat katsella kauniita maisemia, toiset taasen keskittyvät ihailemaan kasveja, kukkia, eläimiä ja luontoa. Kuvaamista on kaikenlaista. On taiteellista kuvaamista, muotoja ja värejä. On maisema ja luontokuvaamista. On urheilukuvaajia, mallikuvaajia. Monet kuvaavat varsinkin ihmisiä. Toiset vaikkapa pelkkiä villieläimiä. On kuvaajia, jotka kuvaavat vain luonnon maisemaa. Sitten on erikoiskuvaajiakin, kuten laskuvarjohyppy kuvaajia ja sukelluskuvaajia. On kuvaajia, joilla on missio ja iso visio jostakin mitä muut eivät välttämättä näe. Ja on kuvaajia, jotka kuvaavat jotakin tiettyä spesiaalia kohdetta tai vaikkapa vain perhosia, näin esimerkkinä sanottuna. Mutta se mikä kaikkia kuvaajia yhdistää, on ajatus siitä, että omat kuvat olisivat jotenkin sellaisia, että katsoja saa niistä kaiken irti. Kuvaaja tahtoo, että katsoja näkee kuvan taakse, sen tarkoituksiin ja syntyperään. Kuva, joka ei herätä kuvan katsojassa minkäänlaisia tunteita on kuva, mitä ei olisi tarvinnut koskaan ottaa. Sellaisella kuvalla ei kuvaaja eikä katsoja tee yhtikäs mitään. Tämä onkin se hankalin asia ammattikuvaajalle. Miten herättää tunteita ja mielenkiintoa kuvalla. Mikä tekee kuvasta sellaisen, että se erottuu täysin muista täysin samasta kohteesta otetuista kuvista. Siinäpä vasta pulma!

Kuvaaminen menee trendeissä

Se, mikä muita kiinnostaa kuvissa, on kiinni siitä, mikä juuri sillä hetkellä on trendikästä. 2018 trendejä ovat olleet kuvaamisessa maisemakuvat, joissa yhdistetään aivan upeat maisemat ja henkilö kuvaan. Usein kaunis piirteinen, siro ja urheilullinen nuori nainen. Tämä on iso muutos aikaisempaan, sillä ennen trendinä ihmiskuvauksessa on ollut pitkä ja laiha malli. Se trendi on jo muuttumassa ja ihmiskuvaamisessa onkin jo aivan uudet tuulet puhaltaneet langan laihat mallit pois kuvioista. Nyt keskitytään erikoisuuteen ja erilaisuuteen. Nyt toinen isossa roolissa ollut kuvauksen kohde on sukellus. Sukelluksesta ja varsinkin vapaasukelluksesta on tullut yksi suosituimmista kuvaamisen muodoista. Vedenalainen maailma kiinnostaa. Osakseen varmasti myös siksi, että sukelluksesta on tullut yleinen harrastus, johon hullaannutaan. Kuvauksen kohteena on aina ollut ihmiset. Se on trendi, joka pysyy ja säilyy varmasti mielenkiintoisena aina. Nyt 2018 trendi hahmona ja kuvatuimpana ihmishahmona on varmasti ollut urheilulliset, lihaksikkaat henkilökuvat. Terveellinen elämäntyyli ja sporttisuus näkyy. Sen trendi jatkuu ja se tuntuu vain syvenevän enemmän. Liika lihaksikkuus ei kuitenkaan enää ole in. Bodybuilderit ja isot lihakset eivät ole juttu. Kiinteä lihaksikkuus ilman ylilyöntejä ja muhkeat takamukset, salikuvat ja taistelulajit ovat trendeissä ykkösenä. Matkailu ja reppureissaaminen nousee myös. Ja sen nousukausi on vasta alkamaisillaan. Eksoottiset kohteet, kolmansien maiden kulttuurit ja tyhjät rannat ja elämykset vilahtelevat jokaisen sosiaalisen media, lehtikuvan ja ammattivalokuvaajan otoksissa.

Uniikkius

Nyt haetaan jotakin uutta, vanhat kuluneet ideat eivät enää houkuttele niin kuvaajaa kuin kuvan katsojaakaan. Eläimet pysyvät trendeissä aina. Valistamiseen liittyvät otokset nousevat. Sukupuuton partaalla olevat orangit, kaadetut sademetsät, ilmastonmuutos. Näillä trendeillä on iso vaikutus kuvaamisessa nyt ja ne ovat ne mihin kannattaakin kiinnittää huomiota. Nykypäivän kuvaamisen kohteet liittyvät eläinten ja luonnon huolenpitämiseen ja ihmisten kasvavaan haluun elää ekologista elämää. Kommuunieläminen, yhteistyö, onnellisuus, ne näkyvät kuvissa. Ne ovat ne nousevat trendit. Kuvaamiseen kuitenkin tarvitaan aina jokin syvempi idea, jotta sillä herätetään huomiota. Journalistiset ja kantaaottavat kuvat tulevat myös nousemaan jossakin vaiheessa trendiksi, mutta niiden aika ei ole vielä.

Uniikkius